fredag 4. desember 2009

Tolkning

Stoppeffekt/blikkfang: Øynene våre fester seg lett på pizzaen og hvor glade alle er.

Bildespråk:
Fargene er veldig lyse og lystige. Pluss at det er mye rødt i begynnelsen av filmen. Dette gir oss et inntrykk av at det som kommer er noe bra og rødfargen fanger oppmerksomheten vår.

Utsnittet av bildene i reklamen er i hovedsak oversiktsbilder og nærbilder. Det begynner med et oversiktsbilde. Plutselig zoomer de inn på et ansikt som smiler eller på selve pizzaen. Dette får oss automatisk til å assosiere at når bildet zoomer inn, så kommer det noe bra. Dette er på grunn av smilet og «lykken» vi får tildelt. Så kommer det et oversiktsbilde.

Forholdet mellom personene er veldig bra. Det ser ut til at alle kommer godt overens. Fra små unge jenter til gamle damer som morer seg sammen på en flyplass. Vanligvis på en flyplass pleier alt å være grått og kjedelig. Det blir forandra og alle ser ut til å ha den beste dagen i livet sitt.

Symbolene i reklamefilmen er rødt-farge, mye glede, sang som fenger og eldre og unge mennesker. Rødt er fargen som fanger øynene våre først. Vi blir mer oppmerksom på reklamen og dermed følger lettere med. Musikken hjelper oss også med å følge med. Sang får vi «på hjernen». Automatisk begynner vi å synger på sangen og reklamerer for pizzaen. Dette er et lurt trekk av produsenten.
Alle menneskene i reklamefilmen er glade. Dette gjør at vi får et inntrykk av at du blir i godt humør av å spise pizzaen.

Grafisk språk/ layout:
Innpakkingen til pizzaen kommer klart frem i reklamen. Slik at du vet hva du skal se etter når du er i butikken. Grandiosa logoen, produsenten til produktet, kommer også bra frem i reklamen. Siden logoen til Grandiosa har den røde bakgrunnen med lys skrift, er den lett og få øye på. Siden vi allerede kjenner Grandiosa fra før av kjenner vi den lett igjen.


Lesbarhet:
Det popper opp en stor hvit skrift hvor den står «nyhet». Før du rekker å reagere, har du alt lest teksten. På slutten av reklamen zoomer de inn på full pakke- pizzaen, men skrift om inneholde i pizzaen og pizza-emballasjen. Der står det «full pakke». Dette kommer du til å lese, etter den innvirkningen reklamen har gjort på deg. Alle ordene/setningene som dukker opp er ufullstendige, korte og lettlest. Tilsammen er det bare 8 ord, med «grandiosa full pakke»-emballasjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar