fredag 4. desember 2009

Språklige virkemidler

Ordvalg:
Sangen inneholder dagligdagse ord, også ord som ikke finnes på norsk. Noen ord er ikke forståelige som «Shamanamading». Vi kan analysere det lit bedre, «Shamanamading» står inni ordet. Teksten er lett å lære seg, et bra valg av produsentene. Dette gjør at vi sier til oss selv, når vi synger med at pizzaen er god. Det blir gjort ubevist.

Apellatift språk:
Teksten bygger på følelser. Følelsen som gjør at vi får lyst på å spise. Den viser at pizzaen er god og viser at det er den pizzaen vi burde kjøpe. Slik får vi lyst på maten og «løper» for å kjøpe den. Mat forbinder man også med glede. Reklamen viser derfor at man også blir glad når man spiser den, enn viss man ikke hadde spist den.

Informativt språk:
Teksten var ikke argumenterende på noe viss, bare urelevant tekst.

Slagord: «Full pakke»

Humor: Reklamen bygger ikke på humor, men vi kan synes at den gammel dame som danser er festlig og ler litt til det.

Språklige bilder: Killer i kartong = at det er supergodt
Ingen annen dop som gjelder = At dette er det beste du kan få tak i.
Det er nesten til å grine’a = Den er så god, at det nesten gjør vondt..
Tunga går i ring = At det er så utrolig godt at tungen går helt løpsk.
Kunne spist’n før’n har tina = At den er så god fordi du kan spise den selvom den ikke er ferdig.
Alle har blitt hjernevaska = at alle elsker den og er avheninge.

Rim og rytme: Rim og rytme er en stor del av reklamen. Rimet skal få seerne til å lytte og rå lysten på akkurat denne nye pizzaen. Rytmen er jo noen med dansen å gjøre også. Rytmen av sangen blir veldig kul og spennende. Men vis det ikke hadde hvert enten rim eller rytme, hadde egentlig dansen hvert veldig original. Men dette skjer jo ikke. Sangen og sangteksten gjør at hele reklamen blir enda mer spennende en den egentlig kunne ha vært.

Rimet i sangteksten er veldig fokusert på ungdommens språk bruk, men det gjør noe med de eldre også når man ser i reklamen at de danser som aldri før. Det gjør noe med at gamle også har lyst på denne pizzaen. Har du lyst til å se nærmere på sangteksten er den på bloggen vår.

Rytmen går mer i dansen. Danse trinnene er jo egentlig veldig original, som jeg nevnte i stad. Rytmen i musikken og sangen i bakgrunnen gjør at denne egentlige originale dansen blir veldig bra, og man får lysten til å danse dansen. Hvis du har lyst til å se nærmere på dansen og dansetrinnene er det en egen video om det på bloggen vår.

Gjentagelse: Det noen ting som blir gjentatt i reklamen Disse nærbildene av pakken på pizzaen. Og som de glade menneskene som alltid danser og synger og er glade som aldri før.

Pakken på pizzaen er jo viktig at seerne får med seg hvordan ser ut. Dette er fordi de skal gjenkjenne pakningen av pizzaen i butikken. Og det er jo en ny pizza som man aldri har sett maken til, med rømme sausen synlig i pakningen. Dette gjør at man selger mer. Mange mennesker liker rømme på pizzaen, noen ikke. Derfor er det bra å ha en egen rømme pakke som man kan velge om man skal ha på rømme eller ikke. Derfor er det gjentagelse på pakningen.

Glade menneskene i reklamen som danser og synger til denne herlige nye pizzaen fra grandiosa. Disse glade menneskene skal jo symbolisere noe, som helt sikkert produsentene sal få frem. At når du tar en bit av denne pizzaen, gjør noe med deg at man får lysten til å danse og synge. Dette er et veldig originalt budskap de fleste reklamer prøver å få frem. Og denne reklamen gjør det veldig bra.

Kontrast: I starten av reklamen er det lyse bilder med et helt vanlig hus med hvite vegger.
Så går et over til et slags fest sted med mørke vegger og bare disko lys som lyser som bare det.
Så går det over til er gamle hjem som er et kjedelig sted med gamle mennesker som danser og synger. Vanlige møbler og brune vegger.
Så komme vi til Flyplassen som er et stort lokale med grått gulv og mange mennesker som er veldig forskjellige. Noen er fargerike noen ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar